30 Oktober 2016

Bunga Matahari Penyeri Halaman

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca. Lama juga kami di LamanComelKami tidak menulis apa-apa. Ini disebabkan beberapa kekangan yang membataskan aktiviti di blog ini.

Istimewa sempena cuti Hari Deepavali yang agak panjang, aktiviti di LamanComelKami dapat dipelbagaikan berbanding hari-hari bekerja. Biasanya pada hari cuti sebegini, kami dapat melakukan aktiviti mengemas halaman, berbanding hari bekerja yang agak terbatas masanya.

Kali ini, kami ingin berkongsi mengenai pokok bunga matahari yang sedang kembang mekar bunganya di halaman rumah. Bunga matahari merupakan salah satu bunga yang kami paling suka kerana rupanya yang bagi kami sungguh istimewa.

Cantiknya bunga matahari

Sedang berkembang mekar

Kami suka melihat bunga matahari dari jarak dekat disebabkan susunan kelopak dan biji-bijinya yang sangat mengagumkan. Betapa sempurna dan terperincinya ciptaan Yang Maha Esa, sehinggakan kejadian pada sekuntum bunga pun tidak diabaikan. Subhanallah!

Sungguh mengagumkan!

Benih untuk bunga ini kami perolehi dari jiran sekampung merangkap bekas bos kami yang mengirimkannya melalui mak kami. Beliau tahu yang kami suka menanam, jadi semasa bertembung dengan mak kami, diberinya benih si cantik ini. Terima kasih, bos!

Tiga sekawan penyeri LamanComelKami

Bunga-bunga matahari selalu juga menghiasi halaman kami, dan setiap kali itulah ia membawa keceriaan dan keterujaan kepada seisi keluarga. Seronok juga bila melihat lebah-lebah dan rama-rama singgah berkongsi nikmat ini. Syukur, Ya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan