19 Oktober 2016

Lagi Mengenai Hidroponik

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga semua pembaca ceria di pertengahan minggu. Catatan kali ini mengenai pokok kesum yang ditanam secara hidroponik.

Pokok kesum

Jika sebelum ini tanaman hidroponik di LamanComelKami menggunakan takung yang dibeli dari Purple Garden, kali ini kami mencuba dengan bekas yang dibuat sendiri. Untuk baja pula, kami masih menggunakan baja hidroponik dari Purple Garden. Idea untuk membuat takung diperolehi dari melihat teknik dan hasil takung hidroponik ramai pencinta kaedah ini yang boleh dicari melalui google.

Daun kesum dari kebun dapur

Kami merasa senang hati apabila daun kesum yang ingin dipetik jaraknya hanya selangkah dari pintu belakang rumah. Sungguh memudahkan kerja! Jika diimbau kembali semasa zaman kecil kami, mak memetik daun kesum nun di tepi parit belakang rumah. Sekarang, mak kami pun seronok memetik hasil hidroponik ini.

Takung hidroponik buatan sendiri

Semaian bayam

Comel kan?

Bagi kami yang baru berjinak dengan dunia tanaman, dengan kaedah hidroponik, tanaman yang dahulu mendiami kawasan berair seperti parit dan paya boleh dibawa ke kebun dapur dan mampu tumbuh subur tanpa banyak ragam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan