4 November 2016

Cendawan Tiram @ Dapur Mak [Episod 1]

Assalamualaikum dan salam berhujung minggu. Semoga semua pembaca ceria dengan aktiviti masing-masing. Catatan kali ini mengenai cendawan tiram.

Cendawan tiram. Imej dari Google

Kami kira ramai dalam kalangan pembaca berpengalaman menternak cendawan tiram dalam skala kecil mahupun besar. Kami pula hanya mencuba secara suka-suka.

Projek cendawan tiram Puan Haliza

Bos di tempat kerja kami yang baharu, Puan Haliza, memperkenalkan aktiviti ini kepada kami dan rakan-rakan sekerja. Disebabkan cara untuk memperolehi bongkah cendawan ini mudah - melalui kiriman dengan orang kampung - makanya bermulalah episod penternakan cendawan di LamanComelKami.

Sebenarnya rumah kami yang tersangat comel itu tiada ruang sesuai untuk menternak cendawan ini. Jadi kami mohon ruang kecil di rumah Mak kami untuk dijadikan tempat bagi 15 bongkah cendawan yang dipesan.

EPISOD 1

Kami menerima bongkah-bongkah cendawan yang dipesan, dihantar oleh rakan kami, Puan Asamah ke rumah pada lewat petang Khamis, 3 November 2016. Terima kasih, Asamah.

Bongkah-bongkah cendawan yang telah siap disusun

Bongkah-bongkah itu terus sahaja ditempatkan di ruang yang sedia menanti, rak kasut yang memang dibeli khas untuk projek ini. Menurut bos kami, bongkah-bongkah itu sudah sedia untuk berbakti. Kita lihat perkembangannya dalam catatan seterusnya, inshaa allah.

                                                    ...bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan