9 November 2016

Berjinak-jinak dengan Kemboja Cina

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga semua pembaca mendapat lindungan dan rahmat Allah selalu. Kali ini perkongsian kami mengenai Kemboja Cina.

Bunga kemboja cina yang menawan.
Imej dari Google

Kemboja Cina pertama menghuni LamanComelKami kepunyaan mak kami yang dibeli pada awal tahun ini. Kami tahu ramai pembaca yang lebih arif tentang pokok ini berbanding kami. Sila kongsikan pengalaman di ruangan komen untuk rujukan kami dan pembaca semua.

Mak kami sebenarnya lebih cenderung menanam bunga kertas dan orkid kerana katanya tidak banyak ragam dan tidak perlu kerap disiram. Disebabkan faktor inilah, Kemboja Cina agak lewat mendiami halaman.


Benih kemboja cina

Jiran di seberang jalan rumah kami, yang kami panggil Mak Teh Mah pula berbeza. Beliau ada banyak pokok jenis ini. Kira-kira dua bulan yang lepas, beliau dengan senang hati memberikan mak kami seplastik kecil benih kemboja cina miliknya. Mak pula memanjangkan sedekahnya kepada kami. Terima kasih jiran yang baik hati.

Tanpa disangka 3 benih bercambah kesemuanya

Benih yang bertukar tangan segera sahaja disemai dengan penuh harapan. Selang beberapa hari, tanpa diduga setiap benih yang disemai menumbuhkan satu anak pokok. Ada juga benih yang kami letakkan 3 benih dalam 1 lubang, tumbuh semuanya. Peratusan benih yang berjaya tumbuh ialah seratus peratus. Alhamdulillah.

Anak-anak pokok yang semakin membesar
Perkembangan si kembar 3

Kini anak-anak pokok semakin membesar, kami akan cuba mengikut tips yang diberikan oleh Encik Othman Talib dalam blognya drotspss.blogspot.my/2011/02/tips-membuat-bonsai-cara-mudah.html?m=1 . Kami mengalu-alukan tips dan perkongsian dari anda, jiran dunia maya LamanComelKami!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan