16 November 2016

Bunga Telang, Bunga Nasi Kerabu

Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua. Catatan kali ini mengenai pokok bunga telang.

Bunga telang

Bunga telang atau Butterfly-pea Flower merupakan sejenis tanaman memanjat. Melalui pemerhatian kami, pokoknya cepat menjalar dan akan berbunga lebat terutama pada musim hujan. Bunganya berwarna biru terang dan sangat menangkap pandangan kerana warna bunganya itu.

Pokok bunga telang kami perolehi dari saudara kami, Encik Roslan, yang juga pemilik Nurseri Flora Selindang. Pokoknya mudah sahaja dibiakkan, dan kami suka menyemai benih dari biji kacangnya. Ada rakan baik kami yang kami berikan anak pokok hasil semaian ini, membiarkan pokok bunga telang menjalar memanjat rumah orkidnya. Sungguh cantik!

Bunga telang berlapis

Pokok bunga telang yang merimbun

Ada 2 jenis bunga telang yang ada di LamanComelKami iaitu yang mempunyai selapis kelopak dan dua lapis kelopak bunganya. Sebenarnya kami menanam pokok bunga telang kerana tertarik dengan warna biru semulajadi pada nasi kerabu yang dijual di pasar. Sejak kecil lagi, kami lebih gemar nasi biru dari warna asli bunga telang berbanding biru dari pewarna makanan.

Kini setelah dewasa, kami dapat memanfaatkan penggunaan bunga telang dalam banyak cara. Hasil carian di Google, kami mencuba air rebusan bunga telang bersama daun pandan, yang menarik warnanya. Juga air rebusan tersebut boleh berubah warna kepada merah jambu jika diperahkan air limau ke dalamnya. Seronok juga bila mendapat 'Wow!' dari Cik Amalin yang kagum dengan perubahan warna tersebut.

Jika berasa bosan dengan nasi berwarna putih, masukkan sahaja beberapa kelopak bunga telang semasa proses menanak. Dan jika nasi tersebut berbaki keesokkannya, buatlah apam dari lebihan nasi tersebut. Ada kelainan dan pastinya menarik. Kami juga pernah mencampurkan bunga telang ke dalam didihan air soya, jadi air soya bukan lagi berwarna putih susu!

Kepada yang inginkan pewarna biru semulajadi, disarankan bunga telang sebagai salah satu sumbernya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan