7 November 2016

Cendawan Tiram @ Dapur Mak [ Episod 2 ]

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca. Terima kasih kerana sudi singgah di LamanComelKami yang seadanya ini. Perkongsian kami di laman ini sekadar coretan ringkas tentang aktiviti di LamanComelKami untuk rujukan masa depan, khasnya untuk puteri kesayangan kami, Cik Amalin.

Catatan kali ini merupakan kesinambungan catatan lepas mengenai projek suka-suka, cendawan tiram.

EPISOD 2

Jika pada episod lepas, kami menyusun bongkah-bongkah cendawan di tempat yang disediakan, kali ini pada 5 November 2016, kami memulakan proses menternak cendawan mengikut panduan yang diberikan oleh bos dan rakan kami.

Kain lembap diletakkan dan muncung bongkah dibuka

Kami meletakkan kain lembap di bahagian bawah dan atas bongkah-bongkah tersebut dan merenjis air ke atas kain 2 kali sehari untuk memastikan bongkah-bongkah tersebut sentiasa lembap. Kami juga meletakkan sebekas air di bahagian bawah rak untuk mengekalkan kelembapan. Menurut pengalaman yang dikongsikan oleh rakan-rakan, cendawan akan mula tumbuh pada hari keempat.

Bagi memastikan cendawan dapat tumbuh dalam persekitaran yang sesuai, kami membina rumah ringkas bagi bongkah-bongkah ini. Kami menggunakan langsir terpakai yang bersih sebagai 'bumbung' dan 'dinding'. Ini disebabkan melalui pembacaan, cendawan memerlukan persekitaran yang gelap, sejuk dan lembab juga mempunyai pengudaraan yang baik.

Pada 6 November, kami menambah lebih banyak kain lembap kerana lapisan kain yang nipis terlalu cepat mengering. Keesokkan harinya kami dapat melihat cendawan-cendawan telah mula tumbuh pada beberapa muncung bongkah. Terima kasih kepada Cik Husna dan Cik Amalin yang rajin merenjis air setiap kali lalu di tepi rumah cendawan tersebut.

Perkembangan pada hari ke-3

Semoga projek ini dapat berjalan dengan jayanya. Bagi pembaca yang ingin berkongsi pengalaman mahupun teguran, sila berbuat demikian di ruangan komen. Terima kasih.

.....bersambung



Tiada ulasan:

Catat Ulasan