21 November 2016

Tarragon yang Istimewa

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Catatan kali ini mengenai pokok herba dari keluarga bunga matahari iaitu tarragon.

Bunga tarragon

Perkenalan kami dengan tarragon berlaku tanpa sengaja di Cameron Highlands semasa kami singgah untuk membeli pokok lavender. Walaupun kami tahu peluang untuk lavender hidup di tanah rendah adalah tipis, dek kerana sifat ingin mencuba, kami cari juga pokok yang satu itu.

Penjual di situ pula mencadangkan kami pokok berbunga kuning yang pada pengamatan kami tidak ada yang istimewa. Ia pokok yang biasa-biasa sahaja dan bunganya seperti bunga tahi ayam dari segi rupa dan warnanya. Yang membezakan bunga pokok ini hanyalah dari segi saiznya yang lebih kecil dari bunga tahi ayam.

Namun, kami bertanya juga kepada si penjual ini mengenai kelebihan si tarragon ini. Katanya ia sedap sebagai ramuan kari ayam. Cuma masukkan beberapa helai daunnya ke dalam kari ayam, ia sebagai penyedap kata penjual itu.

Daun tarragon

Pada fikiran kami, ini termasuk dalam kategori unik juga kerana kebiasaan kita menggunakan daun kari. Daun tarragon dalam kari? Belum pernah kami dengar. Kerana sifat semulajadi kami yang sukakan sesuatu yang berbeza, kami bersetuju menjemput si tarragon ke LamanComelKami.

Maka, bermula saat itu sehingga kini sudah hampir setahun, tarragon menghuni halaman belakang rumah kami. Setelah beberapa kali hampir mati kerana kekeringan, tarragon membuktikan dirinya sebagai tumbuhan yang agak toleran kepada cuaca yang berubah-ubah. Setelah menjumpai tempat yang sesuai, yang lebih redup di halaman belakang, ia kian subur hari demi hari.

Seronok menghuni halaman belakang

Juga alhamdulillah, tidak mengecewakan untuk menikmati kari yang ternyata berganda sedapnya dengan menambah herba tarragon sebagai salah satu ramuannya. Dan bagaimana pula dengan pokok lavender di LamanComelKami? Pembaca semua mungkin boleh meneka kesudahan ceritanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan