10 Disember 2016

Bayam Malabar Goreng Belacan

Assalamualaikum dan salam berhujung minggu untuk semua. Masih ingat entri terdahulu kami mengenai bayam malabar? Kali ini kami ingin kongsikan perkembangan dan hasil tuaian sayur ini untuk makan malam kami di LamanComelKami.

Daun hijau seakan berminyak

Mula menghasilkan biji benih

Bayam malabar yang kami tanam telah tumbuh dengan suburnya dan mula menghasilkan biji benih. Setiap kali ke halaman belakang, mata kami tidak pernah terlepas dari memandang tumbuhan yang sentiasa nampak segar ini. Daunnya yang hijau nampak seolah-olah berminyak cukup membuatkan kami gembira, walaupun masakan pertama kami menggunakan sayur ini tidak menepati citarasa.


Ambil bahagian pucuk untuk dimasak

Tumbuk kasar bahan untuk menumis iaitu bawang merah, bawang putih, cili padi, belacan dan kiub ikan bilis

Sedapnya bayam malabar goreng belacan

Kali ini kami cuba memasak bayam malabar dengan belacan dan cili api pula. Ternyata hasilnya tidak menghampakan. Terima kasih kepada Encik Iskandar, pemilik blog tanamsendiri.com yang menjadi pencetus kepada kami untuk mengenali sayur yang agak asing bagi kami, walaupun ramai yang telah menikmati sayur ini sebagai sajian kegemaran keluarga.

Kepada yang baharu mengenali sayur ini, silakan mencuba cara masakan ini dan nikmati bayam malabar yang segar dari halaman sendiri. Alhamdulillah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan